måndag 17 mars 2008

Verkligheten med att jobba på kundtjänst

Har du någon gång ringt en kundtjänst och blivit så sjukt irriterad över väntetiden att du tar ut all din ilska på personen som svarar?
Eller tagit ut ilskan på denna stackars person för allt du är missnöjd med gällande tjänsten det gäller?
Eller varför inte ta ut ilskan på denna kundtjänstmedarbetare för allt som är fel i världen?
Jag tror det förekommer ganska ofta att folk inte tänker på att det är en helt vanlig människa som sitter i andra änden och som faktiskt gör allt för att hjälpa till.
Detta är dock inte så lätt, när personen man försöker hjäpa bara skriker och gormar och inte vill lyssna på ett ord man säger.
Vissa verkar ha ställt in siktet på en enda sak och det går inte på något sätt att göra annorlunda.

Jag jobbar på en kundtjänst för ett stort svenskt bredbandsföretag och jag har fått vara med om det mesta när det gäller skumma samtal.
För vad sägs om att bli friad till för att man "har en sån trevlig röst"?
Eller nån som skriker konstant rakt i örat i 20 minuter, för att sedan inse att han/hon hade fel?
Ojojoj, det är inte alltid lätt.
Men underhållande, det kan jag lugnt påstå at det är!
Det kommer nog bli en och annan anekdot om verkligheten i svaret med tiden.

Jag bara undrar...
När kommer den dag då folk fattar att det är en livs levande människa man pratar med och ingen maskin?

Det händer dessutom väldigt ofta att man får stå upp för hela företaget när en kund är missnöjd och vägrar förstå att det inte är personen de pratar med som skrivit alla villkor och regler.

Ja, ni är roliga ni!

Inga kommentarer: